fredag 31 maj 2013

5 -års kontroll

Hur gick det då hos Bvc sköterskan Barbro? 
Det gick väldigt bra.

Barbro var sitt lugna vanliga jag, som fick Klara att öppna upp och slappna av. 

Först pratade hon om hur det var på förskolan och med kompisarna. Jag fick svara på en del frågor om Klaras utveckling. Efter det mysiga samtalet var det dags för vägning och mätning. Klara är 113 cm lång och väger 20,5, hon följer sin kurva väldigt fint. 

Sen var det dags för synkontroll. Där var det lite skillnad mellan ögonen, svårt att veta om det är för att det var svårt att sitta still eller om det var synfel. I augusti ska vi till en ögonläkare för att utreda mer. 

Sen kom det vi pratat väldigt mycket om, vaccination. Spruta i armen. 
Lite spännande och lite läskigt. Det var en tapper Klara som satt i mitt knä, blickstilla och utan tårar. Puh. 

Jag berättade hur dåligt det var på Telefonplans Bvc och frågade om Felix fick gå hos Barbro. Hon skrev in honom på en gång och så var det klart med det bytet. Skönt. 

Barbro tittade och pratade mer med Felix under det besöket, som ändå handlade om Klara, än den andra sköterskan gjort på alla våra besök. 

Vi åkte och åt en glass som belöning. 

Felix sov i bilen en liten stund, hurra. Vi håller på att träna honom lite i bilen.  Nu har vi åkt några gånger utan skrik. Det känns väldigt skönt. 


Hans mage är väldigt bökig just nu. Han pruttar massor och han har svårt att komma till ro. Det blir väldigt mycket skrik på eftermiddagarna. Nu har jag tagit bort en del ur kosten för att se om det kan hjälpa. Det som rykt är; bubbelvatten, mjölk med laktos, frukostyoghurt med müsli, fler koppar kaffe än en ( kan inte ta bort helt, då avlider jag...) pruttiga grönsaker slutar jag med oxå. 
Har börjat med Minifom-dropparna igen. De ska ta bort eller kapsla in gaserna hos honom. 
Nu hoppas vi på resultat. 


1 kommentar:

  1. Tant Barbro var ju hur trevlig som helst, särskilt mot barnen.
    Mormor

    SvaraRadera